STATUT TOWARZYSTWA NAUKOWEGO SANDOMIERSKIEGO ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Towarzystwo Naukowe Sandomierskie (lub: Sandomierskie Towarzystwo Naukowe), zwane dalej „Towarzystwem”, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym o charakterze naukowym i posiada osobowość prawną.
§ 2.
Terenem działalności Towarzystwa jest Rzeczpospolita Polska, ze szczególnym uwzględnieniem Ziemi Sandomierskiej. § 3.
Siedzibą Towarzystwa jest miasto Sandomierz. § 4.
Towarzystwo ma prawo zakładania Oddziałów na warunkach określonych w niniejszym statucie. § 5.
1. Towarzystwo używa pieczęci o treści: Towarzystwo Naukowe Sandomierskie. 2. Towarzystwo może posiadać godło ustanowione zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ II. CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 6. Celem Towarzystwa jest: 1. Prowadzenie i realizacja prac naukowo-badawczych w wybranych dyscyplinach naukowych oraz popularyzowanie nauki, wiedzy i kultury wśród najszerszych kręgów społeczeństwa Ziemi Sandomierskiej. 2. Inicjowanie i koordynowanie badań naukowych oraz rozwój zaplecza naukowo-badawczego dla potrzeb środowiska naukowego, kulturalnego i gospodarczego regionu. 3. Prowadzenie specjalistycznych prac naukowo-badawczych o znaczeniu ogólnokrajowym na zlecenie instytucji naukowych, kulturalnych i gospodarczych.
§ Towarzystwo działa w celach niezarobkowych, a wszystkie pozyskiwane środki są przekazywane na cele statutowe.
§ 7.
Towarzystwo realizuje swoje cele przez: 1. Współdziałanie z instytucjami i organizacjami, krajowymi i zagranicznymi, zainteresowanymi działalnością Towarzystwa. 2. Organizowanie zjazdów, konferencji, sympozjów, odczytów i wykładów, konsultacji i zebrań publicznych o tematyce naukowej i kulturalnej. 3. Współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami, ośrodkami naukowymi i instytucjami kulturalnymi w Polsce i za granicą. 4. Wydawanie publikacji periodycznych, monograficznych i innych dotyczących miasta Sandomierza i regionu oraz działalności Towarzystwa. 5. Utrzymanie i prowadzenie biblioteki, pracowni i zakładów naukowych zatrudniających pracowników etatowych. 6. Podejmowanie innych środków i przedsięwzięć dla realizacji celów statutowych.
ROZDZIAŁ III. CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8. Członkowie dzielą się na: - członków zwyczajnych - członków honorowych - członków wspierających
§ 9.
1. Członkami zwyczajnymi Towarzystwa mogą zostać osoby pełnoletnie, interesujące się zagadnieniami nauki i posiadające kwalifikacje do pracy naukowej, po złożeniu pisemnej deklaracji podpisanej przez dwóch członków Towarzystwa i po podjęciu przez Zarząd uchwały o włączeniu w poczet członków. 2. Członkami honorowymi Towarzystwa mogą zostać osoby fizyczne szczególnie zasłużone dla realizacji celów nauki polskiej i Towarzystwa, oraz dla rozwoju regionu sandomierskiego. Nadanie godności członka honorowego następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów. 3. Członkowie honorowi zwolnieni są od wszelkich świadczeń obowiązujących na rzecz Towarzystwa, natomiast korzystają z wszelkich praw przysługujących członkom zwyczajnym. 4. Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna uznająca cele Towarzystwa i deklarująca dobrowolnie określone świadczenia na jego rzecz.
§ 10. Członkowie zwyczajni i honorowi mają prawo: 1. brać udział w Walnych Zgromadzeniach 2. kandydować do władz Towarzystwa 3. korzystać z instytucji, urządzeń i imprez Towarzystwa 4. przedstawiać Zarządowi kandydatów na członków honorowych i zwyczajnych 5. działać w komisjach, sekcjach i korzystać ze zbiorów Towarzystwa 6. brać udział w odczytach i wykładach urządzanych przez Towarzystwo 7. publikować w wydawnictwach Towarzystwa własne prace naukowe i popularno-naukowe, przyjęte przez Komisję Wydawniczą.
§ 11. Członkowie zwyczajni są obowiązani: 1. brać czynny udział w pracach Towarzystwa 2. opłacać regularnie składki członkowskie 3. dbać o rozwój Towarzystwa i należycie wypełniać zadania zlecone do realizacji przez władze Towarzystwa 4. przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
§ 12. 1. Członek wspierający ma prawo brać udział z głosem doradczym za pośrednictwem swego przedstawiciela w zebraniach Towarzystwa, zgłaszać do władz Towarzystwa wnioski i postulaty oraz korzystać z poradnictwa. 2. Członek wspierający zobowiązany jest regularnie wywiązywać się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegać uchwał władz Towarzystwa.
§ 13 1. Członkostwo wygasa przez: • dobrowolne wystąpienie z Towarzystwa zgłoszone na piśmie • skreślenie z listy członków Towarzystwa z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający 2 lata • wykluczenie członka zwyczajnego • śmierć członka zwyczajnego • likwidację osoby prawnej będącej członkiem wspierającym
2. Skreślenie lub wykluczenie członka zwyczajnego z listy członków może nastąpić na mocy uchwały Zarządu Towarzystwa 3. Od uchwały Zarządu o skreślenie lub wykluczenie przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem Zarządu do Walnego Zgromadzenia.
ROZDZIAŁ IV. WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 14. Władzami Towarzystwa są: 1. Walne Zgromadzenie Towarzystwa 2. Zarząd Towarzystwa 3. Komisja Rewizyjna 4. Sąd Koleżeński 5. Walne Zebranie Oddziału 6. Zarząd Oddziału. § 15. 1. Kadencja władz Towarzystwa trwa 4 lata. 2. Wybór członków organów wykonawczych i kontrolnych odbywa się w głosowaniu tajnym. 3. W przypadku rezygnacji z funkcji członka władz Towarzystwa lub niemożności jej sprawowania z innych ważnych przyczyn, wyboru nowego członka władz Towarzystwa może dokonać nadzwyczajne Walne Zgromadzenie. 4. Głosowaniu podlega wybór poszczególnych członków władz Towarzystwa lub całego składu organu Towarzystwa. 5. Wybór członków Zarządu Towarzystwa odbywa się zgodnie z następującym porządkiem: a) członkowie Towarzystwa zgłaszają kandydatów do objęcia danej funkcji, poczynając od funkcji Prezesa Towarzystwa b) po wyrażeniu przez kandydatów zgody na udział w wyborach odbywa się wybór danego członka Zarządu c) po ogłoszeniu wyników poprzedniego głosowania odbywa się wybór kolejnego członka Zarządu 5. Wybór członków Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego odbywa się poprzez wybór całego składu danego organu. Wybrane osoby wyłaniają spośród siebie Przewodniczącego właściwego organu. 6. Wynki głosowania ogłasza powołana w tym celu Komisja Wyborcza, składająca się z dwóch członków Towarzystwa.
§ 16. 1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa. 2. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne i nadzwyczajne. 3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się raz do roku. 4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd: • z własnej inicjatywy • na żądanie Komisji Rewizyjnej • na zgłoszone na piśmie żądania 1/3 członków Towarzystwa w ciągu 30 dni od zgłoszenia żądania. 5. Przedmiotem obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia mogą być wyłącznie sprawy, dla których zostało zwołane.
§ 17. Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia należy: 1. przyjmowanie sprawozdań Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium (UWAGA: jeżeli TNS byłoby organizacją pożytku publicznego, sprawozdanie merytoryczne i finansowe musiałoby być przyjęte w I poł. marca – do końca marca muszą być przesłane do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. NALEŻY: zmienić tradycyjny termin spotkania zwyczajnego Walnego (unikamy podwójnej sprawozdawczości) LUB przekazać kompetencję do zatwierdzana sprawozdania OPP do nadzwyczajnego LUB robić dwa spotkania zwyczajnego w roku 2. uchwalanie wytycznych pracy Zarządu i zatwierdzanie rocznych budżetów 3. podejmowanie uchwał w sprawach o szczególnym znaczeniu 4. wybór członków władz Towarzystwa 5. nadawanie godności członka honorowego 6. zmiana statutu 7. ustalanie wysokości składek członkowskich § Do kompetencji Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia należy: a) b) rozstrzyganie innych spraw nie zastrzeżonych do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia lub innych organów § 18. 1. Termin i porządek Walnego Zgromadzenia ustala Zarząd Towarzystwa i podaje do wiadomości na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem obrad. 2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie może podjąć uchwałę w sprawie wprowadzenia nowego punktu w porządku obrad przy uzyskaniu zgody co najmniej 2/3 głosów członków obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
§ 19. W obradach Walnego Zgromadzenia biorą udział z prawem głosowania wszyscy członkowie Towarzystwa bez względu na pełnione funkcje.
§ 20. 1. Do ważności uchwał podejmowanych przez Walne Zgromadzenie konieczna jest obecność przynajmniej połowa liczby członków Towarzystwa, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 2. 2. W przypadku braku quorum Walne Zgromadzenie może podejmować prawomocne uchwały w II terminie po upływie 30 minut od terminu I, bez względu na ilość obecnych członków. 3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem postanowień § 44.
ZARZĄD TOWARZYSTWA
§ 21. Zarząd Towarzystwa składa się z: Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika oraz od 1 do 5 członków Zarządu.
§ 22. Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zgromadzeniem. § Reprezentacja Towarzystwa przez Zarząd, a w szczególności składanie oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa, realizowana jest w następujący sposób: a) w drobnych sprawach bieżących Towarzystwa, w szczególności przy prowadzeniu korespondencji z członkami Towarzystwa,wystarczające jest złożenie oświadczenia przez Prezesa, Wiceprezesa lub Sekretarza innej osoby upoważnionej przez Prezesa (np. pani Helenka??); b) w sprawach administracyjno-sądowych wymagane jest współdziałanie Prezesa lub Wiceprezesa oraz członka Zarządu; c) w sprawach majątkowych, w tym zwiazanych z zaciąganiem zobowiązań, wymagane jest współdziałanie Prezesa lub Wiceprezesa oraz Skarbnika, zgodnie z postanowieniami § 42. § 23. Do zakresu działania Zarządu należy: 1. Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia oraz określanie szczegółowych kierunków działania Towarzystwa. 2. Ustalanie planów działalności i budżetu Towarzystwa oraz przedstawianie merytorycznych i finansowych sprawozdań z ich wykonania. 3. Podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych Towarzystwa. 4. Zwoływanie Walnych Zgromadzeń. 5. Powoływanie i rozwiązywanie sekcji i komisji naukowych, komisji problemowych oraz ustalanie zasad ich działania. 6. Stawianie wniosków o przyznanie tytułu honorowego członka Towarzystwa. 7. Ustalanie zasad przeprowadzania przez Towarzystwo konkursów na tematy naukowe i inne. 8. Powoływanie Komitetu Redakcyjnego, który opiniuje redaguje organ Towarzystwa oraz inne wydawnictwa i czasopisma Towarzystwa. 9. Współpraca z władzami państwowymi i samorządowymi oraz organizacjami społecznymi w zakresie działań Towarzystwa. 10. Uchwalanie regulaminów pracy w sekcjach naukowych i komisjach problemowych. 11. Nadzór nad działalnością biblioteki działającej na podstawie regulaminu organizacyjnego Towarzystwa. 12. Pozyskiwanie środków na realizację celów statutowych Towarzystwa. § 24 1. Zarząd Towarzystwa zbiera się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż 4 razy w roku. 2. Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes lub Wiceprezes wspólnie z Sekretarzem, powiadamiając wszystkich członków Zarządu, przewodniczących sekcji naukowych oraz Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej nie później niż 14 dni przed planowanym terminem posiedzenia. 3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności ½ liczby członków Zarządu. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos Prezesa Towarzystwa. 4. W zebraniach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni goście.
§ 28 Obsługą administracyjną władz statutowych Towarzystwa zajmuje się biuro Towarzystwa.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 29. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa.
§ 30 1. Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków. 2. Komisja Rewizyjna wybiera spośród swego grona przewodniczącego i sekretarza. 3. Do przeprowadzania czynności kontrolnych wymagana jest obecność co najmniej 3 członków.
§ 30. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy: 1. kontrolowanie całokształtu działalności Towarzystwa 2. składanie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdań oraz wniosków w sprawie przyjęcia sprawozdania o przyjęcie ustępującego Zarządu Towarzystwa 3. przedstawianie Zarządowi Towarzystwa uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczacych działalności statutowej i finansowej Towarzystwa.
§ 32. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział głosem doradczym w posiedzeniu Zarządu. § 1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa ani pozostawać w stosunku pracy z Towarzystwem.
SĄD KOLEŻEŃSKI
§ 33. 1. Sąd Koleżeński składa się z 3 członków. 2. Sąd Koleżeński wybiera spośród swego grona przewodniczącego i sekretarza.
§ 34. Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy rozpatrywanie spraw członków Towarzystwa dotyczących naruszania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa, naruszania zasad współżycia społecznego oraz rozstrzyganie sporów powstałych w związku z działalnością Towarzystwa.
§ 35. Sąd Koleżeński może wymierzyć następujące kary: 1. upomnienie, 2. zawieszenie w prawach członka na okres od 6 miesięcy do 2 lat, 3. wykluczenie z Towarzystwa. § 36. Wykluczenie członka zwyczajnego z Towarzystwa następuje w razie: 1. skazania prawomocnym wyrokiem sądu na karę pozbawienia praw publicznych lub karę zakazu wykonywania zawodu 2. poważnego naruszenia postanowień statutu lub uchwał Towarzystwa.
§ 37. 1. Sąd Koleżeński działa na podstawie własnego regulaminu, zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie. 2. Sąd Koleżeński składa sprawozdanie ze swej działalności przed Walnym Zgromadzeniem. SEKCJE NAUKOWE, KOMISJE PROBLEMOWE, ODDZIAŁY
§38 1. Do rozwiązywania zagadnień naukowych, organizacyjnych, ekonomicznych i innych Zarząd Towarzystwa może powoływać sekcje naukowe i komisje problemowe, stałe lub doraźne. 2. Do zadań sekcji naukowych należy prowadzenie prac naukowo-badawczych, organizowanie imprez popularno-naukowych oraz krzewienie wiedzy w zakresie ustalonej dla nich problematyki. 3. Do zadań sekcji wydawniczej należy: - bieżąca współpraca z sekcjami naukowymi, - redagowanie organu Towarzystwa – „Zeszytów Sandomierskich” 4. Do zadań komisji problemowych należy opracowywanie opinii władz Towarzystwa w zakresie zagadnień organizacyjno-ekonomicznych i innych zleconych im przez władze Towarzystwa lub inne instytucje. 5. Posiedzenia sekcji winny się odbywać nie rzadziej niż dwa razy do roku.
§ 39. Do przeprowadzenia prac naukowo-badawczych Zarząd Towarzystwa może utworzyć samodzielne placówki naukowe, zwane „Zakładami”, działające wg zatwierdzonych przez Zarząd regulaminów.
§ 40. 1. Zarząd może wyrazić zgodę na założenie Oddziału Towarzystwa, jeśli: - co najmniej 10 członków Towarzystwa zamieszkałych w danej miejscowości (członkowie założyciele) złoży pisemny wniosek o założenie oddziału - członkowie założyciele zadeklarują pracę społeczną w prowadzeniu Oddziału i określą jego siedzibę 2. Podstawę działalności oddziału stanowią: - statut Towarzystwa Naukowego Sandomierskiego - regulamin działania Oddziału zatwierdzony przez Zarząd Towarzystwa - budżet Oddziału 3. Władzami Oddziału są: - Walne Zgromadzenie Oddziału - Zarząd Oddziału - Zarząd Towarzystwa, któremu Oddział składa roczne sprawozdanie ze swej działalności. 4. Do kompetencji walnego zebrania Oddziału należą: - wybór Zarządu Oddziału, - uchwalanie wytycznych pracy Zarządu, przyjmowanie sprawozdań Zarządu oraz podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium, - podejmowanie uchwał o szczególnym znaczeniu. 6. Pracami Oddziału kieruje wybrany przez Walne Zgromadzenie na okres 4 lat Zarząd składający się z 5 do 7 członków, w tym przewodniczącego, sekretarza oraz skarbnika. Oddział używa pieczęci Towarzystwa z dopiskiem „Oddział w...” 7. Zarząd Towarzystwa określa corocznie kwotę podstawową dotacji dla Oddziału dla zabezpieczenia niezbędnej podstawy jego działalności. 8. Zarząd Oddziału zabiega o zdobycie własnych środków finansowych. 9. Majątek Oddziału wchodzi w skład majątku Towarzystwa i ujęty jest w jego księgach. Nadzór finansowo-księgowy sprawuje skarbnik Towarzystwa.
ROZDZIAŁ VII. MAJĄTEK I FUNDUSZE TOWARZYSTWA
§ 42.
1. Dla realizowania zadań statutowych Towarzystwo posiada majątek ruchomy i nieruchomy oraz pozyskuje środki finansowe i rzeczowe. 2. Na pozyskiwane środki finansowe i rzeczowe Towarzystwa składają się: - wpływy z wpisowego i składek członkowskich - wpływy z działalności statutowej - dochody z działalności, na które Towarzystwo posiada zezwolenie właściwych organów administracji państwowej - dochody z majątku - darowizny i zapisy - inne dochody § 43. 1. Do nabywania, zbywania i obciążania majątku nieruchomego oraz dysponowania środkami Towarzystwa upoważniony jest Zarząd. 2. Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych Towarzystwa wymagane jest współdziałanie Prezesa lub Wiceprezesa Towarzystwa oraz Skarbnika. , jego zastępcy, skarbnika i sekretarza. 3. Zobowiązanie majątkowe Zarząd może zaciągnąć tylko do wysokości kwoty ustalonej przez Walne Zgromadzenie. 4. Całością majątku Towarzystwa administruje Zarząd.
ROZDZIAŁ VIII. ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 44 Zmiana statutu może być dokonana na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia powziętej większością co najmniej 2/3 głosów obecnych na Walnym Zgromadzeniu członków Towarzystwa. § 45 1. Dobrowolne rozwiązanie Towarzystwa może być postanowione na osobnym, w tym celu zwołanym, Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu. 2. Do podjęcia wiążącej uchwały rozwiązującej Towarzystwo konieczna jest obecność co najmniej 2/3 liczby uprawnionych do głosowania członków Towarzystwa.
§ 46 1. W razie podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Zgromadzenie to powoła komisję likwidacyjną, która zgodnie z uchwalonymi przez nią wytycznymi przeprowadzi likwidację. chwalając rozwiązanie Towarzystwa Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może wskazać organizację lub instytucję społeczną, na której rzecz zostanie przekazany majątek Towarzystwa, po pokryciu zobowiązań Towarzystwa.
|